W ostatnim wpisie poruszyłem kwestie autobusów elektrycznych ,a dokładnie układu napędowego w kontekście bezpieczeństwa ruchu oraz pasażerów. Przytoczyłem najpopularniejsze przyczyny zdarzeń materialnych i osobowych z udziałem pojazdów komunikacji miejskiej.
Osiągi pojazdu – najważniejsze
Niestety do częstości tych zdarzeń przyczynia się często zbyt agresywny i frywolny styl jazdy. Można domniemywać, iż właśnie dlatego tak ważne dla zawodowych kierowców są osiągi ich pojazdów. Ocena pojazdu prawie zawsze w pierwszej kolejności odbywa się przez pryzmat jego osiągów.
Osiągi samochodów/autobusów są nieporównywalnie lepsze od ich spalinowych odpowiedników. Są one dostępne w sposób liniowy od samego początku i trakcie przyspieszania. Czemu więc tego nie wykorzystać?
Właśnie dlatego człowiek posiada komórki mózgowe ,a kierowca zawodowy dodatkowo uprawnienia na najwyższą kategorię prawa jazdy. Odpowiadając za ludzi.
Elektryk – sprawne narzędzie
W autobusie elektrycznym konstruktorzy dostarczyli kierowcy bardzo sprawne narzędzie do pracy i poruszania się w warunkach miejskich.
Efekty 30% wciśnięcia pedału przyspieszenia w autobusie elektrycznym odpowiada efektowi 70% w pojeździe z napędem diesla. Wszystko ponad 50% pedału przyspieszenia to niestety strata i zwykła fanaberia lub brak wyszkolenia kierowcy.
Wnioski z eksploatacji
Dodajmy do tego jeszcze wątek zdarzeń drogowych i wynikających z przyspieszeń, nagłych hamowań konkretnych sytuacji gdzie niestety mogą lub cierpią ludzie. Czy ktoś analizuje zapisy monitoringów i wyciąga wnioski z tego co zostało zarejestrowane? Są to analizy cenne dla samych firm przewozowych które później zwrócą na to uwagę podczas szkodzeń (których nigdy nikt jeszcze nie widział lub nie chce przeprowadzić z nieświadomości lub celowości). Lecz także dla producentów pojazdów w celu dostarczenia pojazdu jak najbardziej uniwersalnego i bezpiecznego dla wszystkich użytkowników i uczestników ruchu.
Odrobione zadanie
Przykładem odrobionego zadania domowego są między innymi miejskie konstrukcje Mercedesa. Są to pojazdy których układ napędowy został tak skonfigurowany by niemożliwe stało się powiedzenie ,iż kierowca ruszył gwałtownie z przystanku lub świateł. Nie mówię tutaj o ślamazarnym przyspieszeniu lecz o kluczowym momencie rozpoczęcia przyspieszenia, które jest wyjątkowo płynne i pozwala pasażerom się przygotować poprzez: złapanie uchwytu lub poręczy.
Pojazd mądrzejszy od kierowcy
Zwolennicy manualnej i mechanicznej motoryzacji w tej chwili regulują odbiorniki i kiwając głową zamykają stronę. Niestety tak często jak czynnik ludzki jest mocną stroną, tak samo często jest słabą stroną. Pojazdy użytkowe służące do przewozu osób muszą być dostosowane do różnych warunków i być odporne na wiele zdarzeń. Montaż dodatkowych systemów bezpieczeństwa, które już wchodzą do standardu EKG ONZ 108 oznaczają nie tylko lobby producenckie lecz także doświadczenie. Tak samo jak system czarnej skrzynki czy martwego pola również systemy kontroli i optymalizacji osiągów pojazdów elektrycznych wejdą najpierw do dyskusji oraz do stosowania.
To właśnie życie i zdrowie ludzkie finalnie zawsze jest najważniejsze.