W części pierwszej mogliście zobaczyć jak wygląda Małopolskie królestwo regionalnej komunikacji opartej na popularnych busach. Komunikacji regionalnej bez koordynacji, spójności taryfowej czy organizacyjnej. Bez wspólnych węzłów przesiadkowych zintegrowanych z innymi środkami transportu.
Fatalny czas, dobre standardy
W otoczeniu pandemii oraz przy fatalnej i zniechęcającej do korzystania, jakości usług powstała alternatywa. Od początku miała być ona czymś na wzór normalnej komunikacji autobusowej znanej z Czech lub Słowacji w połączeniu z obsługą klienta na poziomie usług turystycznych. Wymogi jakościowe europejskiego tour operatora oraz konieczność ich stałego utrzymywania zmuszają, ale i wprowadzają zwyczaj zupełnie nieznanego poziomu, jakości obsługi pasażera.
Jakość wygrywa
W kwietniu 2021 na trasie pomiędzy Myślenicami, a Krakowem funkcjonowało 5ciu małych przewoźników (nie wliczając kursów przelotowych). Na dzień dzisiejszy pozostało ich dwóch. Nie jest to sytuacja wywołana wojną cenową znaną z przypadku wejścia na rynek Polskiego Busa. Bilety po 1 zł, i promocje spowodowały chociażby upadek lokalnego przewoźnika LinkBus na trasie Kraków – Wrocław.
Dystrybucja biletów
Bilety miesięczne do odbioru w dowolnym miejscu. Czy to u kierowcy, w punkcie na dworcu czy nawet z dostawą pod wskazany adres. Dobra organizacja i rachunek ekonomiczny biletu miesięcznego powoduje, iż stanowi on solidną bazę klientów.
Kierowcy – kontakt bezpośredni
To element wielokrotnie niedoceniany w wielu firmach transportowych przez ich właścicieli. Bezpieczna jazda z dozwoloną prędkością 100km/h czy niejednokrotnie trudne warunki na drodze to wyzwanie. Pasażerowie zawsze muszą mieć poczucie bezpieczeństwa i jak często wskazują w opiniach to właśnie kierowcy są dużą siłą. Obsługa pasażera, otwartość i ludzka twarz to klucz.
Informacja jest najważniejsza
Nie bez powodu mówi się, iż informacja jest najważniejsza. Zwłaszcza w aglomeracji krakowskiej oraz gdy linia przebiega przez jedną z najbardziej zakorkowanych dróg w Polsce tj. zakopiankę. Bieżący podgląd na pozycje autobusu online, wynikające z powodu korków opóźnienie. To nie wszystko, również bieżące informowanie przez media społecznościowe o ewentualnych zdarzeniach losowych jak: objazdy, awarie czy planowe zamknięcia dróg. Proste? Do dziś niespotykane u innych przewoźników w tej części Polski.
Zmiana przyzwyczajeń transportowych
Uruchomienie i prowadzenie komercyjnej linii w kontekście wcześniej przedstawionych faktów o dotychczasowej kondycji transportu to nie tylko pojazdy, kierowcy, informacja, nowe technologie. To także i w dużej mierze praca nad zmianami przyzwyczajeń transportowych. Pasażerowie którzy przez fatalną organizacje, marnej jakości usługę łatwo nie wrócą i nie odejdą od wygodnych samochodów.
Właśnie do tego niezbędny jest czas i organiczna praca w dotarciu do pojedynczych osób. To one pocztą pantoflową będą przekazywać informacje dalej.