Kto chociaż raz doświadczył, a raczej poczuł tzw. zapach nowego pojazdu wie, o czym mowa. Wielu producentów zapachów próbuje uchwycić ten niepowtarzalny zapach w formie odświeżaczy lub perfum. Jest to nie możliwe i nigdy nie odda oryginału.

Tak samo jak z zapachem i wrażliwością na niego wiele osób jest wrażliwych na stan czystości otoczenia np. mieszkania, domu, samochodu, biurka w pracy czy innych przestrzeni, z którymi ma styczność.

Autobusy turystyczne – tylko w kapciach 

Autobusy czy to miejskie czy turystyczne to również miejsca wrażliwe na zabrudzenia, kurz i atmosferę wywołaną stanem czystości i dbałości. Każdy z nas podróżując autobusem turystycznym na pewno trafił na kierowcę, który swój pojazd uważa za wizytówkę i wyjątkowo dba o jego wygląd, ten zewnętrzny i wewnętrzny. Nie ma w tym nic złego i znaczy to, iż oprócz własnych estetycznych pobudek stara się zapewnić jak najlepsze wrażenia i samopoczucie dla pasażerów.

Wnętrze autobusu turystycznego

Autobusy miejskie 

Sytuacja mocno komplikuje się w przypadku pojazdów komunikacji miejskiej. Autobus spędza często na ulicach miasta 20 godzin dziennie i przewozi setki jak nie tysiące osób. Nie bez znaczenia mają również warunki atmosferyczne oraz szacunek pasażerów do przedmiotów użyteczności publicznej, jakim są autobusy. Należy pamiętać, iż koszty napraw oraz np. generalnego sprzątania sumarycznie są odzwierciedlone w cenie biletów.

Obsługa codzienna 

Wielu operatorów oraz przewoźników w komunikacji miejskiej ma narzucone pewne standardy utrzymania czystości pojazdów.

  • Wygląd zewnętrzny – codzienne mycie autobusów jest obecnie standardem, niezależnie od tego czy pada deszcz czy temperatura wynosi zero stopni. Jedynym odstępstwem jest minusowa temperatura od około -4 stopni, gdy woda na pojazdach zamarza i mgła wodna dostaje się do wrażliwego układu drzwiowego.
  • Wygląd wewnętrzny – zamiatanie podłogi to zdecydowanie za mało i często są one mopowane każdego dnia, mycie szyb oraz wiatrołapów, przecieranie rurek i uchwytów z kurzu. Na wszystkie te czynności często jest tylko 3-4 minuty, gdy pojazd przejeżdża przez myjnie.

Sprzątanie generalne 

Nawet najdokładniejsze codzienne sprzątanie powoduje, iż dobrze utrzymany pojazd raz w miesiącu musi przejść tzw. sprzątanie generalne.

  • Szorowanie i mycie podłogi za pomocą mocnych środków chemicznych i mechanicznego doczyszczania;
  • Dokładne mycie szyb wewnętrznych;
  • Mycie paneli ściennych i sufitowych.

Fotele pasażerskie 

Często można usłyszeć opinie wśród pasażerów z różnych miast, iż strach usiąść na danym fotelu. Specjalny i odporny na zabrudzenia i mechaniczne zużycie materiał na siedzenia jest w stanie wytrzymać około 4 lat. Po tym czasie dochodzi np. do przetarć lub zabrudzeń, które są niemożliwe do usunięcia. Nieodosobnionymi przypadkami są, gdy na fotelach pozostaje rozlana farba, jogurt lub wtarta guma do żucia. Wtedy dany element wymienia się na zastępczy.

Wymagania i kontrole 

Pojazdy komunikacji miejskiej są także kontrolowane pod kątem czystości wewnętrznej i zewnętrznej. Nie spełnienie wymagań jest równoznaczne z nałożeniem kary umownej obciążającej budżet przewoźnika lub operatora. Mogą być to bardzo znaczne kwoty od paruset do paru tysięcy za 1 ujawniony pojazd.

Koszt utrzymania czystości

Standard utrzymania pojazdów oraz spokój i brak obaw o kary finansowe wymaga niestety odpowiedniego budżetu przeznaczonego na sprzątanie. Ten sam pojazd można umyć jednym zamoczeniem mopa jak i posiadać maszynę do czyszczenia. Również generalne sprzątanie można wykonać raz w miesiącu zgodnie ze sztuką lub raz na kwartał.

Wszystko to ma swoje odbicie w stawce za pojazd, które mogą wynosić np. 600 jak i 1000 zł na pojazd miesięcznie.

Powiedzenie sprawdzam i decyduje, co wybieram można przeprowadzić w bardzo prosty sposób. Wsiadając do danego pojazdu.

 

0 0 votes
Article Rating