Dziś na warsztat idzie temat akumulatorów.
Co nam pochłania prąd w autobusie:
Zależy od nich bardzo wiele w nowoczesnym pojeździe. Niskie napięcie przy rozruchu może powodować niezliczoną ilość błędów wszystkich układów: przegubu, skrzyni, ebs itp. Błędy te ustępują chwilę po ustabilizowaniu napięcia, lecz zapisują się w pamięci. Największym konsumentem prądu w pojeździe są: klimatyzacja oraz system informacji pasażerskiej. 15-20 minut postoju na wyłączonym silniku może spowodować już problem z rozruchem – wyświetlanie błędów.
Jak więc dbać o akumulatory:
1. Nie włączamy systemu informacji pasażerskiej, przed uruchomieniem silnika – przy 1 rozruchu np. podczas wyjazdu z zajezdni – akumulatory po nocnym postoju mają obniżone napięcie, dodatkowe obciążenie nie pomoże w rozruchu. Skutek odwrotnego działania: spalenie bezpieczników od kasowników, uszkodzenie zasilaczy tablic świetlnych.
2. SIP włączamy dopiero min. minutę po uruchomieniu silnika – po ustabilizowaniu napięcia.
3. Nie zostawiamy na zajezdni gdy mamy jeszcze sporo czasu do wyjazdu uruchomionego SIP – max 10 min – zanim akumulatory się naładują musi minąć sporo czasu – skutek -> patrz ptk. 1
4. Jeśli nie musimy podczas długiego postoju, przerwy mieć włączonych wyświetlaczy, wyłączmy je – skutek -> patrz ptk. 1
5. Od czasu do czasu jeśli to możliwe warto akumulatory poddać tzw. procesowi regeneracji – odsiarczeniu, ładowaniu – w ten sposób możemy wydłużyć ich życie.
Oznaki uszkodzenia i konieczności wymiany:
1. Brązowy kolor elektrolitu – korozja,
2. Spuchnięcie celi – zwarcie na płytkach które mają ładunek elektryczny i odpowiadają za pojemność akumulatora i w konsekwencji sprawność,
3. Wyciek elektrolitu przez korki – gotowanie elektrolitu poprzez zwarcie,
4. Generowanie licznych błędów przy rozruchu nawet po krótkim postoju i małym poborze prądu,
5. Wynik testera akumulatorów – są to specjalne elektroniczne urządzenia np. atestowane przez MB do gwarancji – Midtronic
W związku z liczną elektroniką w pojeździe – obecnie np. w pojazdach dla ZTM Warszawa montowane są 2 dodatkowe akumulatory pomocnicze – mniejsze niż na zdjęciu – służące jako rozruchowe – pomoc gdy spadek napięcia powoduje trudności z odpaleniem.
Ile wytrzymują akumulatory?
Dobre akumulatory jak np. Banner (także produkuje dla Winklera), Moll potrafią wytrzymać w autobusie przegubowym pełnym ekranów i wyświetlaczy ok. 1,5 roku. W autobusie standardowym 12m jest to ok. 2 lat.