Nawiązując do jednego z poprzednich naszych artykułów, gdzie dość obszernie opisywaliśmy jakimi umiejętnościami technicznymi musi legitymować się zawodowy kierowca z kategorią D, chcemy dziś rozwinąć problem o elementy jakościowe w obsłudze klientów jakimi są pasażerowie i inni uczestnicy.

W związku z wykorzystaniem środków unijnych na finansowanie ekologicznych pojazdów komunikacji zbiorowej lub wymaganiami ogłaszanych postępowań przetargowych przez organizatorów komunikacji, firmy transportowe mogą pochwalić się obecnie bardzo nowoczesnym parkiem taborowym. Wiele z aktualnie zamawianych pojazdów oprócz spełnienia normy spalin Euro 6, posiada moduły hybrydowe, są zasilane gazem lub są to pojazdy elektryczne.

Zakup 50 nowych pojazdów przegubowych Euro 6 dla MPK Wrocław
Zakup 50 nowych pojazdów przegubowych Euro 6 dla MPK Wrocław

Ten jakościowy postęp dotyczy nie tylko największych miast, lecz także komunikacji w mniejszych miejscowościach. Niektóre z nich były również do tej pory wykluczone z zorganizowanego transportu publicznego z prawdziwego zdarzenia jak np. Miechów. Oprócz rozwoju technologicznego pojazdów nie możemy zapomnieć o najważniejszym składowym elemencie jakim jest człowiek, który ma bezpośredni kontakt z pasażerami i klientami.

Tak więc możemy zamówić najnowocześniejsze pojazdy wyposażone w skomplikowane systemy bezpieczeństwa. Mogą one wspomóc pracę kierowcy jak np.: system ostrzegania o martwym polu, elektroniczne lusterka zewnętrzne, asystent pasa, aktywny tempomat i tym podobne. Systemy te niestety wykorzystywane są przez około jedynie 30% kierowców, ponieważ w obecnych warunkach duży problem stanowi wyegzekwowanie wykonania podstawowej obsługi OC pojazdu, w skład którego wchodzi np. sprawdzenie poziomu oleju, płyny chłodzącego, ogumienia oraz oświetlenia.

Mercedes Tourismo wyposażony w aktywny tempomat
Mercedes Tourismo wyposażony w aktywny tempomat

Edukację oraz szkolenie kierowców zatrudnionych w firmach transportowych należy rozpocząć od podstaw, które omawiane są już na etapie szkolenia na prawo jazdy. Bez tych elementarnych podstaw nie da się oddać w ręce kierowcy tak bogato wyposażonego w elektronikę pojazdu, ponieważ systemy te są wtedy bezużyteczne i stanowią jedynie element rozpraszający.

Zakup najnowocześniejszego pojazdu oraz opanowanie przez kierowcę jego technologicznych nowinek oczywiście nie jest złotym przepisem na osiągnięcie sukcesu, dotyczy to wszystkich gałęzi transportu osób.

Nadal i jeszcze długo najważniejszym ogniwem w usłudze transportu osób będzie kierowca, gdzie poza jego umiejętnościami bezpiecznego prowadzenia pojazdu, istotne będą tzw. miękkie umiejętności obsługi pasażera. Niezbędnym jest przekonanie pracowników ,iż pasażer jest klientem i dzięki temu ,iż wybiera oraz zakupuje u nas usługę (nawet w komunikacji miejskiej gdzie o to najciężej ) w krótszej lub dłużnej perspektywie, zapewnia operatorowi kontrakty oraz jego pracownikom pracę.

Po przeprowadzonych wielu szkoleniach wśród kierowców, możemy z całą stanowczością przyznać, iż nadrzędnym celem jest odnalezienie ludzkiego podejścia do pasażerów wśród kierowców zawodowych.

Niezbędnym staje się uświadomienie kierowcom, iż pasażerem autobusu może być każdy, w tym także ktoś najbliższy z ich rodziny, grona przyjaciół oraz znajomych. Nasuwa się od razu retoryczne pytanie. Czy chcieliby oni by bliskie im osoby były traktowane przedmiotowo?

Co zrobić w przypadku kolizji, wypadku w którym uczestniczył pojazd komunikacji zbiorowej? Co zrobić w przypadku zasłabnięcia, upadku, urazu pasażera w pojeździe ? Na te pytania postaramy się opisać w kolejnych artykułach.

0 0 votes
Article Rating