Rekuperacja – Mild Hybrid. Czy to ma sens?

Wraz z wprowadzeniem kolejnych restrykcyjnych norm spalin oraz wyposażania pojazdów w liczną elektronikę – również ICT, nieśmiałego spojrzenia w kierunku obniżenia konsumpcji paliwa – zaczęto przyglądać się rozwiązaniom rekuperacji energii.

Jak działa rekuperacja?

Co do zasady wykorzystuje ona energię hamowania do ładowania zasobnika energii – w zależności od obciążenia może być to nawet 220V.

Obciążenie mechaniczne generowane podczas hamowania, poprzez odpowiednie wysterowanie (poprzez sterownik alternatorów) dotychczas marnowaną energię, przekazuje do ładowania zasobnika.

Zabudowany zasobnik energii powyżej akumulatorów

Wady rekuperacji

Minusem tego rozwiązania jest przekazanie jeszcze większego obciążenia na układ paskowy, jego elementy jak: rolki, napinacze czy łożyska alternatorów. Szybsze ich zużywanie. Może dojść do sytuacji w której podczas hamowania, paski poprzez za duże obciążenie będą się ślizgać i piszczeć.

Korzyści rekuperacji

Układ rekuperacji obniża spalanie w autobusie przegubowym o ok. 2l na 100km – tu także dużo zależy od umiejętności kierowcy i wartość ta może dojść nawet do 3l/100km.

Warunek skuteczności

Warunkiem osiągnięcia wyniku jest by hamowanie było jednostajne, bez odpuszczania hamulca. Kolejny raz pojawia się temat nieodzownego szkolenia pracowników.

Koszty wyposażenia

Jednostkowy koszt wyposażenia pojazdu w układ rekuperacji to około 30 000 zł. Inwestycja ta zwraca się już przy eksploatacji pojazdu powyżej 4-5 lat, w zależności od średniego rocznego przebiegu.

Mild Hybrid

Naturalnym rozwinięciem rekuperacji stały się tzw. miękkie hybrydy. Tak jak w przypadku np. Mercedesa Citaro – który będzie dziś służył za przykład.

Silnik elektryczny został zamontowany w obudowie koła zamachowego sprzężony z kołem zamachowym. W ten sposób podczas hamowania następuje odwrócenie biegunowości silnika i wykorzystując zasadę prądnicy, ładowanie superkondensatorów. Układ składa się także z przetwornika, który zmienia prąd stały w zmienny do wspomagania silnika spalinowego podczas ruszania.

Silnik elektryczny

Przetwornik prądu

Superkondensatory

Zdjęcia z:  mercedes-benz-bus.com

Różne szkoły miękkiej hybrydy

W tym rozwiązaniu mild hybrid producent postawił na odciążenie silnika spalinowego. Silnik elektryczny wspomaga silnik, głównie podczas ruszania gdy obciążenie jest największe. Zmniejsza się w ten sposób obciążenie silnika, co w konsekwencji prowadzi do zmniejszenia zapotrzebowania na paliwo. Lecz to nie jedyna zaleta. Mniejsze obciążenie to także mniejsze zużycie motoru, praca w bardziej optymalnych (jednostajnych warunkach), lepsza praca układu oczyszczania spalin.

Nowoczesne silniki spełniające normę Euro 6 są bardzo wysilone, ograniczone poprzez system oczyszczania spalin.

System ten powinien znacząco wydłużyć cykl życia jednostki napędowej, zmniejszyć problem z odkładającą się sadzą, wydłużyć okres życia podstawowych elementów silnika jak: turbina, tłoki, pierścienie, głowica.

Koszty małej hybrydy

W zależności od konfiguracji jest to około 80 – 100 tysięcy złotych. W tym przypadku rozpatrując ten koszt należy policzyć również poza paliwem inne czynniki o których wspomniałem powyżej. Na pierwszy rzut oka niedostrzegalne oszczędności operacyjne, techniczne oraz środkowiskowe.

Mild Hybrid – to powinien być standard

Czy chcemy czy nie, oszczędzać paliwo. Mild hybrid powinna być standardem w obecnych autobusach. To nie tylko oszczędność paliwa lecz także znaczne oszczędności w utrzymaniu technicznym pojazdu, lecz także ekologia.

0 0 votes
Article Rating